Sunday 9 October 2016

Batas-batas Pergaulan

Sebenarnya pertemuan antara lelaki dan perempuan tidak haram, melainkan jaiz. Bahkan, hal itu kadang-kadang dituntut apabila bertujuan untuk kebaikan, seperti dalam urusan imu yang bermanfaat, amal saleh, kebajikan, perjuangan, atau lain-lain yang memerlukan banyak tenaga, baik dari lelaki mahupun perempuan. Namun, kebolehan itu tidak bererti bahawa batas-batas di antara keduanya menjadi lebur dan ikatan-ikatan syar-iyah yang baku dilupakan. Kita tidak perlu menganggap diri kita sebagai malaikat yang suci yang dikhawatirkan melakukan pelanggaran, dan kita pun tidak perlu memindahkan budaya Barat kepada kita.

Batas utama untuk menghapuskan pergaulan secara bebas ialah menahan pandangan dari kedua belah pihak maksudnya, tidak boleh melihat aurat, tidak boleh memandang dengan syahwat, tidak berlama-lama memandang tanpa ada keperluan. Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Tuhan mengetahui apa yang mereka perbuat.` Katakanlah kepada wanita yang beriman, Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.

Batas seterusnya yang perlu diaplikasikan untuk menjaga maruah negara, maruah bangsa, mengekalkan kesejahteraan negara dan lain-lain lagi ialah pihak wanita harus mengenakan pakaian yang sopan yang dituntunkan syara. Iaitu pakaian yang menutup seluruh tubuh selain muka dan telapak tangan. Jangan yang nipis dan jangan dengan potongan yang menampakkan bentuk tubuh.Dengan pakaian tersebut, dapat dibezakan antara wanita yang baik-baik dengan wanita nakal. Terhadap wanita yang baik-baik, tidak ada laki-laki yang suka mengganggunya, sebab pakaian dan kesopanannya mengharuskan setiap orang yang melihatnya untuk menghormatinya.

Batas terakhir ialah Mematuhi adab-adab wanita muslimah dalam segala hal, terutama dalam pergaulannya dengan laki-laki sepertinya wanita harus menghindari perkataan yang merayu dan membangkitkan rangsangan. ` Dalam berjalan, jangan memancing pandangan orang. Pergerakan atau perjalanan biarlah jangan berlenggak-lenggok, seperti yang disebut dalam hadits.
`

Tuntasnya, kita tahu bahawa semua bahagian tubuh yang tidak boleh dinampakkan, adalah aurat. Oleh kerana itu dia harus menutupinya dan haram dibuka. Aurat perempuan dalam hubungannya dengan laki-laki lain atau perempuan yang tidak seagama, iaitu seluruh badannya, kecuali muka dan dua tapak tangan. Demikian menurut pendapat yang lebih kuat kerana dibolehkannya membuka kedua anggota tersebut adalah kerana ada suatu kepentingan untuk bekerja, mengambil dan memberi.

No comments:

Post a Comment